Digitaalinen
Palvelukokemusta kehitetään digitaalisten lisäarvopalveluiden avulla. Palvelu (ja sen tilaus) on aina käytettävissä.
Asiakaslähtöinen
Käyttäjä pyritään sitouttamaan palveluun. Palvelu tuottaa jatkuvaa arvoa käyttäjälleen. Palvelua käytetään säännöllisesti
Avoin hinnoittelu
Palvelusta maksetaan kiinteää tai käyttöön perustuvaa kuukausimaksua. Hintaan on paketoitu useita eri elementtejä.
Tilaustalous ei ole uusi juttu. Jokaisella meillä on kännykkäliittymä sekä kotona vähintään sähkösopimus. Useat meistä tilaa (edelleen) sanomalehden kotiin.
Muutos on silti vahva. Yhä useampi tuote ja palvelu muuttuu kertaostettavasta kuukausimaksulliseksi palveluksi. Samalla asiakaskokemus viedään digitaalisiin kanaviin. Asiakkaille luodaan palvelulla jatkuvaa arvoa.
Tilaustalouden esimerkkejä
Netflix
Aloitti vuonna 1997 videoiden ja sarjojen postimyynnillä. Siirtyi 2007 verkkoon kk-maksulliseksi tilausvideopalveluksi.
OP Kulku
Kuukausimaksullinen suomalainen palvelu autoa tarvitseville. Huom. Ei osamaksupalvelu. Toimi vuosina 2016-2019
Microsoft Office
Tuttu toimisto-ohjelma siirtynyt kertamaksullisesta ohjelmasta kk-maksulliseksi “tuottavuuspilvipalveluksi”