Digitaalinen

Palvelukokemusta kehitetään digitaalisten lisäarvopalveluiden avulla. Palvelu (ja sen tilaus) on aina käytettävissä.

Asiakaslähtöinen

Käyttäjä pyritään sitouttamaan palveluun. Palvelu tuottaa jatkuvaa arvoa käyttäjälleen. Palvelua käytetään säännöllisesti

Avoin hinnoittelu

Palvelusta maksetaan kiinteää tai käyttöön perustuvaa kuukausimaksua. Hintaan on paketoitu useita eri elementtejä.

Tilaustalous ei ole uusi juttu. Jokaisella meillä on kännykkäliittymä sekä kotona vähintään sähkösopimus. Useat meistä tilaa (edelleen) sanomalehden kotiin.

Muutos on silti vahva. Yhä useampi tuote ja palvelu muuttuu kertaostettavasta kuukausimaksulliseksi palveluksi. Samalla asiakaskokemus viedään digitaalisiin kanaviin. Asiakkaille luodaan palvelulla jatkuvaa arvoa.

Tilaustalouden esimerkkejä

Netflix

Aloitti vuonna 1997 videoiden ja sarjojen postimyynnillä. Siirtyi 2007 verkkoon kk-maksulliseksi tilausvideopalveluksi.

OP Kulku

Kuukausimaksullinen suomalainen palvelu autoa tarvitseville. Huom. Ei osamaksupalvelu. Toimi vuosina 2016-2019

Microsoft Office

Tuttu toimisto-ohjelma siirtynyt kertamaksullisesta ohjelmasta kk-maksulliseksi “tuottavuuspilvipalveluksi”