Verkkomyynnissä edelleen kehitettävää

Kävimme läpi maaliskuussa 2021 satunnaisotannalla 30 suomalaisen SaaS-yhtiön verkkomyyntiä. Tutkimus tehtiin julkisten verkkosivujen kautta. Sivuille mentiin Googlen hakutuloksien kautta yrityksen nimeä hakemalla. Tutkimuksessa keskityttiin verkkosivuston etusivuun, hinnoittelu / tuotesivuun sekä toimintakehoitteeseen.

Alle kolmannes tutkituista mahdollisti käyttöönoton verkosta

Vahvimmin kasvavat SaaS-yhtiöt panostavat kasvuun verkossa. Läpikäydyissä suomalaisissa yhtiöissä kuitenkin vain alle kolmannes mahdollisti palvelun käyttöönoton verkosta. Hinnat julkaisi kuitenkin jo vajaa puolet ja tuoteversiot oli jo yli puolella yhtiöistä nähtäviää.

✅ 30% mahdollistaa käyttöönoton suoraan verkosta
✅ 54% hyödynsi tuoteversioita. Hinnan julkaisi vain 44%. Versioita on keskimäärin 2.8. kk-hinnan vaihteluväli 8-1900€.
✅ Kokeilua (trial) tarjosi 1/3 yhtiöistä. Trialin pituus joko 14 tai 30 päivää
✅ 8 käytti CTA:ssa (toimintakehoite) sanaa free. 9 sanaa contact. Vain yksi käytti palvelun nimeen liittyvää personoitua kehoitetta.
✅ Sivuston kieliversioita oli useimmilla vain 1. (Vaihtelu 1-6)

Kuitenkin suurin osa tutkituista tukeutui toimintakehoitteessaan yhteydenottoon ja ohjasi palvelua haluavan joko ottamaan lomakkeen kautta yhteyttä tai laittamaan sähköpostia.

Positiivista tutkimuksen löydöissä on se, että kansainvälisyyteen panostetaan ja myös isomman liikevaihdon yhtiöt ovat ymmärtäneet verkon roolin kasvun rakennuksessa.

Onboarding Survey

Olemme tutkineet suomalaisten ohjelmistoyhtiöiden verkkomyynnin tilaa vuodesta 2016 alkaen.

No responses yet

Leave a Reply